Targi branżowe - 8 pytań, które warto zadać sobie po ich zakończeniu

Targi branżowe - 8 pytań, które warto zadać sobie po ich zakończeniu

 

Wcześniej w części pierwszej i drugiej poradnika przygotowań do targów branżowych, podpowiadaliśmy jak przygotować się do takiego wydarzenia.

Jeżeli chcemy odnosić sukcesy na targach branżowych, warto także już po każdym takim wydarzeniu podsumować i ocenić naszą obecność. Dokonując takiej ewaluacji, starajmy się zarówno skupić na pozytywach, jak i elementach wymagających poprawy. Najlepiej kuć żelazo póki gorące, dlatego też zorganizujmy w przeciągu kilku dni spotkanie z naszą załogą i wymieńmy się spostrzeżeniami. W dokonaniu właściwej oceny pomocne może być następujące 8 pytań, jakie warto sobie zadać po targach.

1. Czy udział w targach wart był poniesionych kosztów?

W skrócie, czy opłacało nam się wystawiać podczas danych targów branżowych? Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy zobaczyć, ile dokładnie kosztowało nas wystawienie się na targach. Jeżeli korzystaliśmy z wynajmowanych stoisk wystawienniczych, przeanalizujmy czy były one w przystępnej cenie. Następnie po podsumowaniu wydatków, zastanówmy się ile osób odwiedziło nasze targi. Zobaczmy ile leadów udało nam się zdobyć. A może dobiliśmy targu i sfinalizowaliśmy umowę już podczas targów? Weźmy wszystkie te czynniki pod uwagę.

2. Co było naszą mocną stroną podczas targów branżowych?

Poświęćmy trochę czasu na podsumowanie naszych sukcesów. Porozmawiajmy z naszymi pracownikami i posłuchajmy co mają oni do powiedzenia na temat obecności naszej firmy. Odkryjmy wspólnie obszary, w których poradziliśmy sobie dobrze, bądź też czuliśmy się pewnie. Oceńmy przygotowanie naszej załogi do targów branżowych. Jeżeli organizowaliśmy jakieś spotkania, treningi czy szkolenia przed targami, spróbujmy dowiedzieć się, czy były one pomocne i jak wpłynęły na postawę naszych pracowników.

3. Co było naszą słabą stroną?

Analogicznie do poprzedniego pytania, zastanówmy się również wspólnie co zawiodło. Porozmawiajmy z zespołem o tym, co mogliśmy zrobić lepiej? Czy przegapiliśmy jakieś okazje? Czy nasi odwiedzający zaskoczyli nas jakimiś pytaniami, na które nie potrafiliśmy odpowiedzieć? Czy udało nam się dotrzeć do klientów z naszym przekazem marketingowym i misją naszej firmy? Odpowiedź na te wszystkie pytania pomoże nam lepiej przygotować się do następnych wydarzeń.

4. Jak wypadliśmy na tle konkurentów?

Niezwykle wartościowe może być porównanie naszej firmy do innych wystawców. Swoją obecność na targach branżowych potraktujmy nie tylko jako okazję do zareklamowania oferty i pozyskania klientów, ale również do obserwacji, jak robią to inni. Możemy w ten sposób znaleźć ważne inspiracje, które wykorzystamy w przyszłości. Szczególną uwagę zwróćmy na stoiska wystawiennicze, ich design, wielkość czy ekspozycję haseł reklamowych. Przyjrzyjmy się materiałom promocyjnym i temu, jak konkurenci komunikują swój przekaz marketingowy. Oczywiście porównajmy też same produkty. Po powrocie z targów, wymieńmy się obserwacjami z naszym zespołem. Przeanalizujmy wspólnie czy nasi przeciwnicy przyćmili nas swoją obecnością? Czy może to nasze stoisko cieszyło się większym zainteresowaniem odbiorców?

5. Jak zaprezentował się nasz zespół?

Na to pytanie musimy sobie odpowiedzieć raczej sami. Przeanalizujmy czy nasz zespół był dobrze przygotowany do targów, zarówno pod względem merytorycznym, jak i naszej komunikacji marketingowej. Zobaczmy jak przebiegała współpraca wśród pracowników? Czy udało nam się stworzyć dobrą, przyjazną atmosferę na naszym stoisku? Jeżeli wyznaczyliśmy pracownikom jakieś cele, to czy zostały one osiągnięte?

6. Jak działania marketingowe podjęte przed targami wpłynęły na nasz udział?

Przeanalizujmy naszą kampanię marketingową pod kątem jej skuteczności. Zobaczmy, czy działania przez nas podjęte faktycznie wpłynęły pozytywnie na nasz udział w targach? W tym celu zwróćmy uwagę na to ilu klientów wspomniało o naszej komunikacji przed targami. Zobaczmy czy odwiedzający nasze stoisko odzwierciedlają socjoekonomiczne wyobrażenie o naszych klientach. Jak wielu klientów udało nam się przyciągnąć dzięki promocji w social mediach?

7. Jak oceniamy spotkania z klientami i potencjalnymi kontrahentami?

Bezpośrednie spotkania z odbiorcami naszych usług stanowią największą siłę targów branżowych. Jest to bowiem świetna okazja do zaprezentowania się od jak najlepszej strony. Dlatego też zastanówmy się jak byliśmy przygotowani do rozmów. Czy nasz zespół był w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania czy wątpliwości? Czy udało nam się stworzyć przytulne warunki do spotkań? Ile leadów udało nam się pozyskać? Jakich strategii przy tym użyliśmy?

8. Jak oceniamy nasze stoisko wystawiennicze?

Wygląd naszego systemu wystawienniczego, jego plan, projekt czy wykorzystanie gadżetów reklamowych mogą pomóc wyróżnić się z tłumu. Jak wypadliśmy na tle innych stoisk? Czy udało nam się dzięki temu przyciągnąć większą liczbę odwiedzających?

Podsumowanie

Odpowiedzi na powyższe pytania pomogą nam wyciągnąć wartościowe wnioski, dzięki którym zaprezentujemy się jeszcze lepiej na kolejnych targach. Pamiętajmy również, że nasze działania marketingowe nie kończą się wraz ze złożeniem ścianki reklamowej czy zwinięciem roll-upu. W biurze czekać nas będzie jeszcze praca związana z odpowiednią komunikacją po targach, spotkania z pracownikami, jak i przede wszystkimi kapitalizacja znajomości nawiązanych w trakcie wydarzenia.