Metoda zadruku paneli ścianki reklamowej – czy to ważne?

Metoda zadruku paneli ścianki reklamowej – czy to ważne?

Kupując ściankę reklamową czy też zlecając sam wydruk do zakupionej konstrukcji każdy chce mieć grafikę na najwyższym poziomie i trwałą.  Po to przecież kupuje się mobilne systemy, aby rozstawiać, eksponować, składać i znów rozstawiać. I tak ciągle w nadziei na jak najdłuższą żywotność stelaża i wydruków. Stelaże zostawmy na razie na boku, bo dziś „na tapecie” jest wydruk.

Ale po kolei.

Otóż do niedawna wiodącą techniką wykonywania grafiki na panelach ścianki pop-up był wydruk na folii. Obecnie coraz większy udział mają w tym maszyny drukujące bezpośrednio na panelach.

Wariant druku na folii to przede wszystkim bardzo wysoka jakość wydruków, ale proces jest praco i czasochłonny. Drukarnia musi zaopatrzyć się w: panele z tworzywa sztucznego (najczęściej PVC lub polipropylen), folię monomeryczną i laminat, który finalnie zabezpieczy grafikę.

Drukarnia, która dysponuje maszynami do druku bezpośrednio na materiale, potrzebuje o wiele mniej czasu na wykonanie gotowej grafiki. Farby nakładane są od razu na tworzywo i w zasadzie będą zaraz gotowe. Farby są utwardzane promieniami UV, dlatego nie potrzebują wielogodzinnego schnięcia jak w przypadku farb solwentowych. Są również na tyle mocno związane z podłożem, że teoretycznie nie muszą być zabezpieczane laminatem.

W tym miejscu czas na pierwsze wnioski – termin realizacji wypada na korzyść drukarni UV. Skracamy czas przez brak wydruku na folii, klejenia jej do paneli i zabezpieczania laminatem. Ale co najbardziej istotne – w przeciwieństwie do wydruku na folii grafika nie ma tendencji do „zbiegania się” w miarę upływu czasu. Folia po prostu kurczy się, a kiedy wydruki mają ciemne tło, wokół krawędzi paneli widać jakby białą ramkę, co niekorzystnie wpływa na efekt wizualny całej grafiki.

Zatem można podsumować: wydruk bezpośrednio na materiale farbami utwardzanymi UV jest szybszy i trwalszy, choć wciąż droższy od druku na folii. Na wyższy koszt UV wpływają przede wszystkim ceny samych farb, ale zapewne w miarę upowszechniania się tej metody druku ceny jeszcze spadną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *